Visszatekintve erre a 2015-ös tanulmányra (sajnos a témában nincsen jelenleg frissebb, hasonlóan részletes és precíz publikusan elérhető anyag), az abban felsorakoztatott újítások jó része ma már a napi kiskereskedelmi iparági gyakorlat részévé kezd válni.
A digitalizáció minden iparágban átformálja a hagyományos modelleket, az iparági folyamatokban megjelenik az automatizáció és új, technológiára épülő folyamatok alakulnak ki az értékesítés hatékonyabbá tétele és/vagy a költségcsökkentés víziója mentén.
A BOLTOKRA GYAKOROLT HATÁSA
A digitalizáció által biztosított lehetőségek egyre jobban összefűzik a kiskereskedelmi offline és online csatornákat.
A fizikai üzlethálózat szerepe átalakulóban van, új disztribúciós formák és szereplők jelennek meg a vásárlási folyamatban, amelyek a vásárlás egy-egy szakaszára (információkeresés, rendelés-feladás, áruátvétel) koncentrálnak.
A kiskereskedelmi szereplők és a fogyasztók közötti kapcsolat is megváltozik. A kiskereskedelmi szereplők egyre több feladatot bíznak a fogyasztókra önkiszolgáló technológiák révén, valamint mesterséges intelligenciára épülő, digitális megoldásokkal (chatbot, robot, intelligens tükör, interaktív bevásárlókocsi…stb.) váltják ki az eladószemélyzet által végzett feladatok egy részét.
Az áruválasztékra koncentráló értékesítés helyett egyre inkább előtérbe kerülnek az értékesítést támogató szolgáltatások (akár online felületen), amelyek a problémamegoldásra és tanácsadásra helyezik a nagyobb hangsúlyt.
A vásárlással töltött idő
KONKLÚZIÓINK
A kiskereskedelmi szereplők nem tekinthetnek az egyes digitális megoldásokra izolált eszközként, hanem a kiskereskedelmi tevékenység egészét támogató megoldásként kell a vásárlási döntési folyamatba integrálniuk az új technológiákat.
A kiskereskedelmi szereplők fel kell ismerjék, hogy a digitalizáció révén az értékesítési környezet kitágult, túllépett az online és fizikai üzlet határain. Ennek következtében nem csupán a cégek által működtetett csatornákat, hanem a vásárlási folyamat nem kereskedelmi színtereit is fontos figyelembe venni az értékesítési tevékenység tervezésénél.
A kiskereskedelmi szereplőknek továbbá érdemes a vásárlók életmódja, illetve a számukra fontos események köré szervezni az ajánlataikat, amely jobban növeli a vásárlási élményt, mint a cikkelemekre és akciókra koncentráló választékpolitika.
A digitális megoldások alkalmazásánál érdemes megfontolni, milyen módon lehet a fogyasztókat bevonni az értékesítési folyamatba, illetve a mesterséges intelligencián alapuló megoldások hogyan tudnak értéket teremteni ebben a kapcsolatban.